framridnings tips ! :)

tänkte komma med lite framridningstips ,
ah så som jag brukar rida fram natte, man vet ladrig om ja kmr med ngt bra tips ;)

iaf så tänkte jag lägga upp det i olika "steg" :)

och då kör vi då:

steg:
1. Framskrittning i MINST 10 minuter.
2. Kortar upp tyglarna, rider lite volter, övergångar i skritt m.m - nu kräver jag inte så mycket med form osv, meningen med detta är bara att han skall bli mjuk och böjbar :)
3. Trav, inte heller så krävande utan bara lite "framjoggande" om man kan säga så :) volter, sperpentiner, övergångar, ngn skänkelvikning efter ngra varv, (jag har honom i en lite "lägre form" nu när jag bara rider fram)
4. Det är lite olika från häst till häst, men närne du väl känner att din polle lyssnar på dig och tar förhållningar kan du börja galoppera. i början brukar jag gasa på lite, så att han skall vakna och få lixom en aktiv galopp :) och efter en liten stund börjar jag att korta upp honom
5. Så, nu börjar jag att kräva mer utav honom, högre form osv. :) och nu kan jag börja göra öppnor, slutor, skänkelvikningar, ryggningar, ah vad jag nu har lagt upp för träningspass :D

träningspasset går . . . . . .

6. Nu är jag klar! Då travar jag av natte i en låg form där han kan "stretcha" om man säger så :)
7. När jag travat av, så ger jag honom långa tyglar och skrittar av i minst 10 minuter :)

jaa , det här var väl en ganska typisk framridning inför träning för mig :)
och självklart är det helt olika för alla pollar, men detta programmet funkar för mig och natte ;)
vet inte , tror jag fick med allt iaf :)





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

TILL BLOGGENS STARTSIDA
RSS 2.0