långt inlägg om min ponny Nathan

tänkte att det var dags för ett lååångt inlägg om mina fina, underbara vackra ponny Nathan. :)
Nathan är en welsh/arab och är min egna ponny. Han är en fux och han en vit stjärn och är född 1996 i holland. I början ville jag hoppa med honom , men han har haft lite problemn med hovarna (han har väldigt platta sulor) och en hovslagare på ale avrådde mig från att sikta på en hoppkarriär. jag blev såklart jätte ledsen. vistt fick jag hoppa honom , men inte allt för ofta , därav att jag inte hoppar så mycket :)
men efter ett tag började jag träna mer dressyr och jag började träna för en dressyrtränare. jag tävlade div2 bara för skojjs skull , men det gick ju inte spec bra!
år 2009 så var jag med i vårat dressyrlag för ponny i bohuscuppen, jag tänkte väl att det skulle gå sådär , men i första klassen kom jag 2:a trotts att jag red fel en gång och min polle var uppskärrad för en lila filt som legat vid inridningen! jag var ju helt salig och det blev värre när jag faktiskt VANN individuellt i lagklassen! och som pricken över i:et så vann laget! :D under hela bouscuppen fick jag placeringar och jag kom som lägst 4:a :)
till hösten så tävlade jag div 2 och det gick jätte bra det med ! :) så jag kan säga att det gått väldigt bra och fort fram för mig på ngt sätt :)
nu tävlar jag rätt mkt och det går helt strålande tkr jag iaf , men jag har nog nästan aldrig känt mig riktigt nöjd med ngn ritt ! XD
haha :)
men nathan är en underbar polle att rida , han är mjuk , samarbetsvillig, gosig , ja han är den perfekta bästa vännen. han är nog det bästa jag har.

nu skall jag berätta heeeela min historia med nathan.
mamma hade ställt upp oss på stallplats. hon tänkte typ "det tar nog ett långt tag innan vi får en box", men redan 9 månader efter så ringde det hemma hos oss och en box väntade på oss !
vad skulle vi göra?
jag tjatade och bad såklart mamma om att tacka ja till platsen.
det blev en hel den prat om hästar ,
så en dag:
klockan var kanske 7 och vi var påväg till karlstad för vi skulle till sälen. vi skulle in på ICA och köpa lite mat att äta påväg till karlstad. när vi betalat för varorna gick vi ut till bilen , men mamma stannade vid anonserna.
"kom nu mamma" sa jag nog lite irriterat för jag ville ju iväg!xd
"jag kommer , gå ni i förväg" sa mamma och jag gick ut.
vi satt i bilen bara i kanske en minut å sen kom mamma ,
"emmie, vi kanske skall skaffa foderhäst" sa hon när hon hade suttit sig.
jag blev överlycklig och började glatt skratt/gråt/hurra :p
i sälen satt vi och kollade i olika hästböcker på hästraser.
ett tag efter att vi kommit hem åkte vi och kollade på 3 foderhästar på samma stall.
och efter det började den låååånga letan efter hästen för just mig.
men vi hittade inte många foderhästar,
så nu skulle vi KÖPA en ponny! :D
jag kan knappt räkna alla ponnyer vi provred, alla var olika på många sätt och jag hittade flera som jag gillade men det blev bara inte dem .
vi fick sedan höra att en ridskole lärare : Lina och hennes kompis Linda(som sedan blev min tränare) skulle till ett försäljningsstall i danmark och leta upp en ponny till ridskolan. mamma bad dem hålla ett öga åt oss eftersom Lina var min ridlärare och visste lite vad ja skulle ha för typ av häst , ah vad ja klarade av osv.
först tänkte de sig en liten brun ponny som hette beauty till mig , men den var vääädligt het , men det var bara en tanke. där går de i stallet och blir visade fram till en box, och en söt, fuxfärgad korsningsponny kommer fram och är väldigt nyfiken på Lina och Linda , de provrider och det var en väldigt trevlig ponny och var duktig i både hoppning och dressyr. de hade hittat en ponny till mig , NATHAN!
de ringde och berättade , de försökte mmsa en bild på honom men den kom inte fram ! ;s
så vi fick lita på att Lina och Linda hade valt rätt , ganska knäppt , men vi ser ju nu att det blev bra ;)
aja ,
en dag när jag kom hem från skolan så sa pappa till mig att det var ett stallmöte som jag skulle gå på.
"men mamma är där , jag behöver inte gå" sa jag .
"men du måste vara med" sa pappa ,
"men jag vill inte vara med" sa ja ,
"emmie , nu går du på det där mötet" sa pappa ,
och jag gick lite surt upp till stallet.
men när jag kom in genom stalldörren stod mamma , Linda och en fux i stallgången.
"vv,vad är det här?!" sa jag och log mitt största leende ! Linda och mamma förklarade för mig att jag skulle få han honom på prov över helgen. nu skulle jag provrida,
han var väldigt pigg och lite stressad. när jag skulle hoppa hade jag inte så bra kontroll över honom, och jag ramlade av rätt in i sargen när han typ bockade efter ett hinder. men så fort han insåg att ingen satt på ryggen stannade han och gick skamset tillbaka. men sen hoppade jag upp igen och fortsatte rida. över helgen så blev jag sjuk! :o
jag låg hemma i sängen med nästan graders feber , och på måndagen , då natte skulle veterinär besiktigas så låg jag hemma och var jätte sjuk. omg vad jag var nervös ,
och vid lunch ringer mamma.
"haallå, hur gick det" krasslar jag.
"emmie , " mamma låter lite besviken *aha , där rök den drömmen* tänkte jag. men då sa mamma de där underbara orden som skulle förändra mitt liv föralltid .. ..
"emmie gumman , du har fått en ponny" och jag skrek (inte så högt för ja var as förkyld! XD) och när jag blev frisk så började mitt liv som hästägare !
jag bodde i stallet i början ! xD
ibörjan var det inte så lätt , jag hade precis fått en häst som jag inte kände + att jag inte kände någon i stallet !:o
men efter ett tag lärde jag känna ett gäng med härliga folk, sofia genne , cecilia jacobson , sofia hedman , sara och malin boström och julia och elsa hansen och mååånga fler :)
ja ,
med tiden så utvecklades vi en massa ,
och för er som undrar så har jag faktiskt hopptävlat , min första hopptävling var i ale jennylund óch jag kom till omhoppning men fick tyvärr en vägring på sista hindret :p
haha , men jag avr bara glad att jag klarat det :D
men mest framgångar har jag absolut i dressyren :)
i nuläget så rider jag LB och LA i dressyr , skall ta regional licens och köra mer LA och satsa mer uppåt :)
satsar på att rida div1 till våren , :)
ja jag tror jag har fått med allt ,
men vill ni veta något mer om mig och nathan är det bara att fråga såklart ;)


jag och nathan , bohuscuppen omg1 2010 :) vi kom typ 3:a eller 4:a på 69% ;)


jag och min älskling på en tävling på grästorp , där vann vi på 72% i LC:n


min härliga knasboll ! ignorera mig hahah


gammal bild , :) den är från när jag vann i grästorp


jag och nathan, tjörn där vi kom delad 4:a :)


min fina prins ! :D


min vackra pööjk


hihi jag och bebis ! :D


Kommentarer
Postat av: nathalie

gulligt inlägg :)



men hur länge har du haft honom ? :p

2010-06-07 @ 21:06:43
Postat av: Johanna

Några av bilderna från mig va? :D den från slutet av en ritt när du klappar om honom är så go :D:D

2010-06-07 @ 21:25:46
Postat av: Emelie

Haha, kommer ihåg alla hästar jag var med och provred när ni letade! :D

2010-06-07 @ 22:46:22
Postat av: din tess <3

ooj va kul du hade det när du fick han :D:D sööta bilder <33

2010-06-08 @ 20:24:47
URL: http://tessanhagglund.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

TILL BLOGGENS STARTSIDA
RSS 2.0